Wanneer mag je claims op verpakkingen plaatsen?
Fabrikanten kunnen de consument op verschillende manieren verleiden om hun producten te kopen. Maar wanneer is het eigenlijk toegestaan om bepaalde claims op verpakkingen te plaatsen? In deze blog gaan wij dieper in op de richtlijnen en regels hiervan.
Welke soort claims zijn er?
Fabrikanten kunnen van verschillende soorten claims gebruik maken. Deze kunnen op de verpakking staan, maar bijvoorbeeld ook op de website en het reclamemateriaal. We erkennen de claims: voedingsclaims, gezondheidsclaims en medische claims.
Voedingsclaims
Een voedingsclaim zegt iets over de voedingssamenstelling van het voedingsproduct. Denk hierbij aan vezelrijk, eiwitrijk, vetarm , natriumarm en suikervrij. Deze claims mogen alleen gemaakt worden wanneer er aan duidelijk omschreven voorwaarden is voldaan.
Zo is een voedingsclaim voor ‘bron van vezels’’ alleen toegestaan wanneer het vezelgehalte in een voedingsmiddel minimaal 3 gram/100 gram of 1,5 gram/100kcal is. op de website van het voedingscentrum staat een volledig overzicht van de 30 toegestane voedingsclaims met de bijbehorende voorwaarden om ze te mogen maken.
Gezondheidsclaim
De gezondheidsclaim gaat een stapje verder dan de voedingsclaims. Een voorbeeld hiervan is ‘Vitamine C draagt bij tot de instandhouding van de normale werking van het immuunsysteem tijdens en na zware lichamelijke inspanning’. Ook zijn gezondheidsclaims die iets zeggen over de mate en snelheid van gewichtsverlies niet toegestaan. Net als iedere claim voor dranken met een alcoholpercentage van meer dan 1,2%.
Medische claims
Een medische claim zegt iets over het voorkomen of behandelen van ziekten. Bijvoorbeeld dat een bepaalde stof beschermt tegen hart- en vaatziekten. De regelgeving is hierin heel duidelijk. Het is dus verboden om deze claims te maken voor voedingsmiddelen. Alleen bij medicijnen is dit toegestaan. Wel zijn er bij medicijnen weer andere eisen waar je je aan dient te houden. Zo moet de verpakking daar op een veilige manieren worden dichtgemaakt voor de veiligheid. Hierbij wordt er vaak gebruik gemaakt van een cold seal packaging. Benieuwd naar deze verpakkingstechniek? Hier lees je meer over cold seal packaging.
Criteria voor toegestane claims
Ongeacht het rechtsgebied zijn er gemeenschappelijke criteria waaraan claims moeten voldoen om op verpakkingen te worden geplaatst. De belangrijkste vertellen wij hieronder:
Wetenschappelijke onderbouwing: alle claims moeten worden ondersteund door wetenschappelijk bewijs dat de juistheid ervan aantoont. Dit kunnen bijvoorbeeld klinisch onderzoek, studies of peer-reviewed artikelen zijn.
Nauwkeurigheid en waarheidsgetrouwheid: claims moeten accuraat en waarheidsgetrouw zijn. Ze mogen consumenten niet misleiden over de eigenschappen of kenmerken van het product
Niet misleidend: ze mogen niet misleidend zijn. Er mag geen verwarring worden veroorzaakt over de aard, oorsprong, eigenschappen, samenstelling, hoeveelheid of houdbaarheid van het product.
Geen angst creëren: het mag geen angst creëren bij consumenten om het product niet te kopen als ze het niet gebruiken. Ook niet waarbij ze de indruk wekken dat een evenwichtige en gevarieerd voeding overbodig is.
Hoe omgaan met claims?
Voedings- en gezondheidsclaims mogen alleen worden gemaakt wanneer er aan de strikte voorwaarden is voldaan. Wanneer er iets geclaimd is weet je dus dat dat moet kloppen. Een nadeel van de voedings- en gezondheidsclaims is, dat ze betrekking hebben op één (voedings)stof en niet op het gehele voedingsmiddel. Daardoor is de werkelijke meerwaarde niet altijd duidelijk. Vaak wordt er dan ook geadviseerd om te kiezen voor voedingsmiddelen die in de Schijf van Vijf staan van het Voedingscentrum.
Er zijn dan een veel elementen waar je rekening mee moet houden bij het plaatsen van verpakkingen. Het is belangrijk om je hier goed op in te lezen en op de juiste wijze mee om te gaan.